Waldemar Śmigasiewicz

Reżyser i pedagog. Profesor warszawskiej Akademii Teatralnej. Związany z wieloma teatrami, m.in. z Powszechnym i Ateneum w Warszawie, Starym, Bagatelą, Słowackiego i STU w Krakowie, Miejskim w Gdyni, Powszechnym w Łodzi, Narodowym w Skopie. Autor nagradzanych w Polsce i za granicą inscenizacji jego dramatów i adaptacji prozy. Kilkakrotnie wystawiał „Ferdydurke” (Teatr Powszechny w Łodzi - nagroda za reżyserię na 27. festiwalu Klasyka Polska oraz Złota Maska - nagroda krytyków), a także „Ferdydurke” dyplom PWST Kraków (Grand Prix na Festiwalu Europejskich Szkół Teatralnych w Lyonie w 1987 r.) „Iwonę, księżniczkę Burgunda”, „Kosmos” (nagroda za reżyserię na 24. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych w 1999 r.), „Ślub”, „Pornografię”, „Hulajgębę” wg prozy Gombrowicza (Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnych Odkryć Europy w St. Petersbnurgu w 2004 r.) „Transatlantyk” oraz „Operetkę”.

Oprócz gombrowiczowskich, laury na festiwalach i uznanie widzów, zdobywały też jego interpretacje utworów Mrożka („Tango” dyplom PWST Kraków nagrodzony na Festiwalu w Milwaukee USA 1990), Jarry’ego (Złoty Piernik, Grand Prix Festiwalu dla przedstawienia „Ubu król” w Teatrze Animacji w Poznaniu na 5. Toruńskich Spotkaniach Teatrów Lalek 1998), Szekspira (Złota Maska dla „Makbeta” w Teatrze Bagatela - najpopularniejszego przedstawienia sezonu 1999/2000), Pirandella, Kafki, Pintera, Kolady. Reżyser pracował także dla Teatru Telewizji, gdzie zrealizował m.in. operę Krzysztofa Pendereckiego „Najdzielniejszy”, „Emeryta” B. Schulza, „Diaboliadę” M. Bułhakowa, „Śmierć” W. Allena i „Madame Molier” J. Anouilha.

Najczęściej wybiera teksty przesycone humorem absurdalnym, groteskowym, obrazoburczym.

Powiązane spektakle